Ingenierías USBMed
Dimensions

PlumX

How to Cite
Agudelo, O. M., Beltrán Rueda, L. P., & Ospina Ladino, M. C. . (2023). Design, construction and implementation of multimedia educational material for the risk management course at the Universidad de los Llanos . Ingenierías USBmed, 14(2), 33–41. https://doi.org/10.21500/20275846.5938
License terms

This journal provides immediately free access to its contents under the principle that make available the research results for free to the public, helps for a greater global exchange of knowledge.

Therefore, the journal invokes the Creative Commons 4.0

License attributions: Recognition – Non-commertial - Share equal. Commercial use and distribution of original or derivative works are not permitted and must be done with a equal license as the one that regulate the original work.

Abstract

The Specialization in Project Management conceived under the distance modality, has the Moodle platform, for the generation of pedagogical mediations, but lacks multimedia educational material to promote independent work and facilitate the teaching-learning process in students. In this sense, the project "Design and construction of digital educational materials for the risk management course" is proposed because it is a cross-cutting area for all professions. For the development of the materials, the Scrum framework was used, with the support of an expert on the subject; a multimedia content script was established using the PMBOK as a guide. The educational digital material was implemented in Villavicencio, and was evaluated by students and teachers through a survey that evaluates the components of content, interface and navigability, and the pedagogical process, which yielded satisfactory results with an "agree" level of acceptance. according to the Likert scale. The project generates new learning environments that translate into a practical resource for students and teachers of the University's undergraduate and postgraduate programs and constitutes material available to be used at any time and place.

Keywords:

References

Referencias
[1] López, C., & Heredia, Y.. (2017). Marco de referencia para la evaluación de proyectos de innovación educativa - Guía de Aplicación. 2017, Tecnológico de Monterrey. Disponible http://escalai.com/que_escalai/guia_app/ visitado 20 dic 2021
[2] Universidad de los Llanos. Segundo Informe de Autoevaluación del Programa de la Especialización en Gestión de Proyectos, II PA 2018 -2020.
[3] Gordillo. (s.f.). Clase Magistral y Clase Activa. Dinámica de grupos. Disponible https://www.gordillo.com/pdf_tomo6/01/cap15.pdf
[4] Universidad de los Llanos. Documento de Condiciones de Calidad, registro calificado del programa de la Especialización en Gestión de Proyectos.  Villavicencio, agosto de 2015.
[5] Soler-González, R., Varela-Lorenzo, P., Oñate-Andino, A., & Naranjo-Silva, E. (2018). La gestión de riesgo: el ausente recurrente de la administración de empresas. Revista Ciencia UNEMI, 11(26), 51-62.
[6] Navarrete, F. (2021). Las dislocaciones de la Covid-19, viejas desigualdades y nuevas batallas. Desacatos. Revista De Ciencias Sociales, (65), 124–139. Disponible https://desacatos.ciesas.edu.mx/index.php/Desacatos/article/view/2278 visitada 15 enero 2021
[7] Guide, A. (2017). Project management body of knowledge (pmbok® guide). In Project Management Institute, Sixth edition.
[8] Martínez Castro, M. L., & Hernández Reyes, M. (2014, March). Docentes universitarios ante los desafíos de las TIC en su práctica educativa. In II Congreso Virtual Internacional sobre Innovación Pedagógica y Praxis Educativa (Vol. 2, No. 4, pp. 1-10). Colectivo Docente Internacional Innovagogía y AFOE Formación.
[9] UNESCO, QINGDAO STATEMENT Strategies for leveraging ICT to achieve Education 2030, 2017.
[10] Area, M. El proceso de integración y uso pedagógico de las TIC en los centros educativos. Un estudio de casos. Revista Educación. , 352:77-97. 2010.
[11] Martin Carnoy  Las TIC en la enseñanza: posibilidades y retos. En: Lección inaugural del curso académico 2014-2015 de la UOC. Barcelona: UOC.
[12] Romero P, D. J. (2016). El uso de las Tic en la educación de comunidades rurales y urbanas del sureste de México. Revista de Educación a Distancia, No 22:1-19.
[13] Virtuales, G. d. Informe GIEAV. Medellin : cmap.upb.edu.co. 2017
[14] Valbuena Rodríguez, S., Ortiz Gutiérrez, C., & Agudelo Varela, O. (2015). Desarrollo y Evaluación de un Material Didáctico Multimedia para Facilitar el Aprendizaje de Matemáticas. Revista Facultad De Ciencias Básicas, 11(1), 70-83. https://doi.org/10.18359/rfcb.382
[15]  Scorm, SCORM solved and explained, Disponible  https://scorm.com/, visitado el 20 enero de 2022
[16] Aguilar Juárez, Irene, & De la Vega, Joel Ayala, & Lugo Espinosa, Oziel, & Zarco Hidalgo, Alfonso (2014). Análisis de criterios de evaluación para la calidad de los materiales didácticos digitales. Revista Iberoamericana de Ciencia, Tecnología y Sociedad - CTS, 9(25),73-89.[fecha de Consulta 2 de Marzo de 2022]. ISSN: 1668-0030. Disponible   https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=92429919005 visitada 19 marzo 2021
[17] Saavedra Abadía, A. (2011). Diseño e implementación de ambientes virtuales de aprendizaje a través de la construcción de un curso virtual en la asignatura de química para estudiantes de grado 11 de la institución educativa José Asunción Silva municipio de Palmira, corregimiento La Torre.Universidad Nacional de Colombia Sede Palmira Facultad de Ingeniería y Administración Maestría en Enseñanza de las Ciencias Exactas y Naturales. Disponible https://repositorio.unal.edu.co/bitstream/handle/unal/9290/albaluciasaavedraabadia.2011.pdf?sequence=1&isAllowed=y  visitada 20 enero de 2022
[18] Scrum network, ACTUALIZACIÓN DE LA GUÍA SCRUM 2020, noviembre 2020,  Diponible https://scrumnetwork.com/actualizacion-de-la-guia-scrum-2020/?utm_source=google&utm_medium=cpc&utm_campaign=scrum-teammember&position=&keyword=&adgroupid=131668092700&random=4971220983981672387&gclid=CjwKCAiAx8KQBhAGEiwAD3EiP22vjrFd7CT6L0L0oxqZ9ykleViR8L_F7gejxlLSNmPwyLwdfnOptxoC-rMQAvD_BwE
[19] Scrum, Scrum.org, Disponible https://www.scrum.org/resources/what-is-scrum visitado el 20 enero de 2022
[20] Scrum Inc, Disponible https://www.scruminc.com/the-3-5-3-of-scrum/ visitado el 10 enero de 2022
[21] DoneTonic,¿Qué es scrum?, Disponible https://donetonic.com/es/que-es-scrum/#El_equipo_Scrum visitado el 15 enero de 2022
[22] Ealde, Dirección de proyectos: gestión de riesgos, 2018. Disponible en https://www.ealde.es/software-gestion-de-riesgos/ visitado el 03 de mayo de 2022.

Downloads

Download data is not yet available.

Cited by