Dimensions

PlumX

How to Cite
Barrera Quiroga, D. M. (2023). Pedagogical Knowledge and Narrative Research. Ágora USB, 23(1), 281–299. https://doi.org/10.21500/16578031.6491
License terms

The authors are also adhere to the creative commons license 4.0 (https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/deed.es)

Attribution - NonCommercial - SinDerivar 4.0 International (CC BY - NC - ND 4.0)

Abstract

Teacher training, educational research, pedagogical relations, and knowledge articulate a complex discussion that, in particular, can be mediated by the “pedagogical narrative;” that is to say, a method that helps us in the inquiry into the teaching action and the pedagogical experience. This in order to discover questions that lead us to potential “collaborative” productions of pedagogical knowledge, the reconstruction of the pedagogical memory of the school, and the transformation of educational practices (Suárez, 2011, p. 17). This transformation device focuses its attention on the accounts of teaching experience that question, relate, participate, focus, and build strategies for inquiry and reflection through narratives.

Keywords:

References

Alzate, R. G. & Tobón, L. C. (2007). ¿De qué manera leen los docentes la cotidianidad escolar y cómo esas lecturas construyen saber pedagógico? En: M. Baracaldo (coord.), Investigación de los saberes pedagógicos (pp. 159-234). Bogotá: Ministerio de Educación Nacional

Amar, R. V. (coord.). (2016). Miradas y voces de docentes jubilados. Una investigación desde la narrativa. Andalucía: Octaedro.

Arfuch, L. (2009). El espacio teórico de la narrativa: un desafío ético y político. En: G. Valera-Villegas, G. Madriz & A. Carpio (eds.), Entre filosofía y filosofar. Pensamiento, infancia y ciudadanía (pp. 225-241). Caracas: Coedición del Consejo de Desarrollo Científico, Humanístico y Tecnológico de la Universidad Nacional Experimental Simón Rodríguez y Ensayo y Error Investigadores Asociados –EEIASO–

Barrera, Q. D. M. (2020). La investigación narrativa de saber pedagógico: una perspectiva sociocultural. Cuadernos de Lingüística Hispánica, (35), 199-220. DOI: 10.19053/0121053X.n35.2020.10238

Barrera, Q. D. M., Sánchez, L. J. F. & Cerquera, Q. S. P. (2021). La investigación narrativa docente: una aproximación teórica. Revista Argentina de Investigación Narrativa, 1 (1), 173-182. Recuperado de http://fh.mdp.edu.ar/revistas/index.php/rain/article/view/4865

Bolívar, A. (2002). ¿De nobis ipsis silemus?: Epistemología de la Investigación biográfico-narrativa en educación. Revista Electrónica de investigación educativa, 4(1), 41-62. Recuperado de http://www.quadernsdigitals.net/datos/hemeroteca/r_55/nr_615/a_8353/8353.pdf

Bourdieu, P. (1985). ¿Qué significa hablar? Economía de los intercamboos lingüísticos. Madrid: Akal

Bruner, J. (1996). Realidad mental y mundos posibles. Los actos de la imaginación que dan sentido a la experiencia. Traducción de Beatriz López. Barcelona: Editorial Gedisa.

Contreras, D. J. & Pérez de Lara, F. N. (comps.). (2010). Investigar la experiencia educativa. Madrid: Ediciones Morata.

Clandinin, J. & Connelly, M. (2000). Narrative inquiry: Experience and story in qualitative research. San Francisco: Jossey-Bass Publishers.

Clandinin, D. & Caine, V. (2008). Narrative Inquiry. En: Lisa M. Given (ed.), The Sage Encyclopedia of Qualitative Research Methods (pp. 542-545). Thousand Oaks, CA: Sage. DOI: http://dx.doi.org/10.4135/9781412963909.n275

Foucault, M. (1970). La arqueología del saber. Traducción de Aurelio Garzón del Camino. México: Siglo XXI.

Foucault, M. (2002). Vigilar y Castigar. Nacimiento de la prisión. Traducción de Aurelio Garzón del Camino. Argentina: Siglo XXI.

Gómez-Ramos, D. (2021). Saberes ausentes y saberes a ignorar en el campo pedagógico. Márgenes, Revista de Educación de la Universidad de Málaga, 2 (1), 61-78. DOI: https://doi.org/10.24310/mgnmar.v2i1.9175

Guba, E. G. (1983). Criterios de credibilidad en la investigación naturalista. En: G. Sacristán & A. Pérez (comps.), La enseñanza: su teoría y su práctica (pp. 148-165). Madrid: Akal.

Harris, M. (1990). Antropología cultural. Madrid: Alianza editorial.

Lieblich, A., Tuval-Mashiach, R. & Zilber, T. (1998). Narrative research: reading, analysis and interpretation. Thousand Oaks, CA: Sage. Recuperado de https://bit.ly/37VXXb1

Martínez, B. A. (1990). La enseñanza como posibilidad del pensamiento. En: M. Díaz & J. Muñoz (eds.), Pedagogía, Discurso y Poder (pp. 151-173). Bogotá: COPRODIC.

Martínez, B. A. & Orozco, T. J. H. (2010). Políticas de escolarización en tiempos de multitud. Revista Educación y Pedagogía, 22(58), 105-122. Recuperado de https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=3650030

Mendieta, J. A. (2013). Narrative research: An alternative approach to study language teaching and learning. Folios, (37), 135-147. Recuperado de https://bit.ly/2TB6Eis

Mockus, A. (2002). Convivencia como armonización de ley, moral y cultura. Perspectivas, 32(1), 19-37. Recuperado de http://grupocisalva.univalle.edu.co/BPR2/esp/Descargas/Memorias/6_Mesa_sobre_convivencia_y_encuestas_Abr_2010/Convivencia_Mockus.pdf

Montagud-Mayor, X. (2014). Los límites de la intervención social. Investigación narrativa y mejora de la práctica profesional (tesis de doctorado). Universidad de Valencia, Valencia, España. Recuperado de https://roderic.uv.es/bitstream/handle/10550/38963/TESIS%20DEFINITIVA%20XAVI%20MONTAGUD.pdf?sequence=1&isAllowed=y

Pertot, W. (14 de octubre de 2013). “Las narrativas son el marco por el que percibimos el mundo real”. Página 12. Recuperado de https://www.pagina12.com.ar/diario/dialogos/21-231194-2013-10-14.html?fbclid=IwAR2q_aOLGIJo3PltrlKz-L5m3Bxoti1CqHSMUm8H83lkR8DwnTHA0f43vEw lunes,

Pinnegar, S. & Daynes, J. G (2006) Locating narrative inquiry historically thematics in the turn to narrative. En: J. Clandinin (ed.), Handbook of Narrative Inquiry: Mapping a Methodology (pp. 3-34). Thousand Oaks, CA: Sage. Recuperado de https://bit.ly/3ebp5DJ

Polkinghorne, D. E. (1988). Narrative knowing and human sciences. Albany: State University of New York Press.

Polkinghorne, D. E. (1995). Narrative configuration in qualitative analysis. International journal of qualitative studies in education, 8(1), 5-23. DOI: http://dx.doi.org/10.1080/0951839950080103

Porta, L. (2020, 12 de junio). Tertulia 1 Dr. Luis Porta [video]. YouTube: https://www.youtube.com/watch?v=KoZrmRkHEX4&feature=youtu.be

Riessman, C., K. (2008). Narrative methods for the human sciences. Thousand Oaks, California: Sage.

Ricoeur, P. (2001). Del texto a la acción. Ensayos de hermenéutica II. México: Fondo de Cultura Económica.

Sáenz, O. J. (1992). El saber pedagógico en Colombia 1926-1938. Revista Educación y Pedagogía, (8-9), 111-123. Recuperado de https://revistas.udea.edu.co/index.php/revistaeyp/article/view/5680/5100

Sarmiento, A. (2010). Situación de la educación en Colombia. Preescolar, básica, media y superior. Bogotá: Fundación Saldarriaga Concha.

Suárez, D. H., Ochoa, L. & Dávila, P. (2003a). Manual de capacitación sobre registro y sistematización de experiencias pedagógicas. Narrativa docente, prácticas escolares y reconstrucción de la memoria pedagógica [Módulo 1]. Buenos Aires: OEA.

Suárez, D. H., Ochoa, L. & Dávila, P. (2003b). Manual de capacitación sobre registro y sistematización de experiencias pedagógicas. La documentación narrativa de experiencias escolares [Módulo 2]. Buenos Aires: OEA.

Suárez, D. H. (2005, junio). Los docentes, la producción de saber pedagógico y la democratización de la escuela. Ponencia presentada en el Panel “Los docentes y la producción de conocimiento” del Seminario Taller Internacional de Educación: “Escuela: producción y democratización del conocimiento”, Buenos Aires, Argentina.

Suárez, D. H. & Ochoa, L. (2005). La documentación narrativa de experiencias pedagógicas. Buenos Aires: Ministerio de Educación Ciencias y Tecnología de la Nación / OEA. Recuperado de http://www.bnm.me.gov.ar/giga1/documentos/EL004074.pdf

Suárez, D. H. (2011). Indagación pedagógica del mundo escolar y formación docente. La documentación narrativa de experiencias pedagógicas como estrategia de investigación-formación-acción. Revista del IICE, (30), 17-30. DOI: https://doi.org/10.34096/riice.n30.142

Suárez, D. H. (2017). Docentes, relatos de experiencia y saberes pedagógicos. La documentación narrativa de experiencias en la escuela. Investigación Cualitativa, 2(1), 42-54. Recuperado de https://cutt.ly/Hj0iFJ6

Velasco, M. H. M, García, C. F.J. & Díaz de Rada, A. (eds.). Lecturas de antropología para educadores. El ámbito de la antropología de la educación y de la etnografía escolar. Madrid: Editorial Trotta.

Kincheloe, J. (2001). Hacia una revisión crítica del pensamiento docente. Barcelona: Octaedro.

Yarza de los Ríos, V. A., Ramírez, R. M., Franco, M. L. M. & Vásquez, Z. N. C. (2015). Narrativas de la educación especial en Medellín. Una reconstrucción polífónica, 1966-2004. Editorial Universidad de Antioquia.

Downloads

Download data is not yet available.

Cited by

Most read articles by the same author(s)

1 2 3 4 5 > >>