Dimensions

PlumX

How to Cite
Toro Jaramillo, I. D., Saldarriaga Ríos, J. G., León Restrepo, M., Martínez Gómez, J., & Arias, O. (2015). The teaching competences for the instruction of research and the evaluation of research papers and doctoral theses in management. Ágora USB, 15(1), 137–151. https://doi.org/10.21500/16578031.7
License terms

The authors are also adhere to the creative commons license 4.0 (https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/deed.es)

Attribution - NonCommercial - SinDerivar 4.0 International (CC BY - NC - ND 4.0)

Abstract

This article discusses a topic of particular relevance in the current academic dynamics and in the process of training of undergraduate and graduate students, as it is directly related to the teaching and evaluation processes. That is why this text addresses these two processes directly related to research activities, given that it focuses on the teaching of research methodology and evaluation of research papers and doctoral theses, as well as in the skills and competencies that teachers must develop for carrying out these activities.

Keywords:

References

Aktouf, O. (1998). La administración: entre tradición y renovación. Cali. Artes Gráficas Univalle.

Altarejos, F. (1998). La docencia como profesión asistencial. En F.A. Altrejos, J.A. Ibañez-Martín, J.A. Jordán & G. Jover, Ética docente. Barceloona: Ariel, 21-50.

Bar, G. (1999). Perfil y competencias del docente en el contexto institucional educativo.Recuperado de http://www.oei.es/de/gb.htm

De La Garza, E (2004). La evaluación educativa. Revista Mexicana de Investigación Educativa. 9(23). 807- 816.

Braslavsky, C. (1999). Bases, orientaciones y criterios para el diseño de programas de formación de profesores. Revista Iberoamericana de Educación 19: eneroabril. Recuperado de http://www.rieoei.org/oeivirt/rie19a01.htm

Hirsch, A. (Mayo, 2005). Construcción de una escala de actitudes sobre ética profesional. Redie. Revistaa Electrónica de Investigación Educativa, 7(1), 1-14. Recuperado de http://redie.uabc.mx/vol7no1/contenido-hirsch.html.

Jiménez, B. (1996). Los formadores. Educar, 20, 13-27. Recuperado de http://ddd. uab.cat/pub/educa /0211819Xn20p13.pdf

Klisberg, B. (1995). El pensamiento organizativo: de los dogmas al nuevo paradigma gerencial. Buenos Aires.

Luna, E., & Serna, A. (Julio-diciembre, 2011). Valores y competencias para el ejercicio de la docencia de posgrado. Sinéctica, 37. Recuperado de http://www.sinectica.iteso.mx/index.php?cur=37&art=37_04

Marín, D. (2006). El sujeto humano en la administración: una mirada crítica. En: Cuadernos de Administración. Nº 32. Bogotá. Julio – Diciembre de 2006. p.135 – 156.

Mora, A. (2004). La evaluación educativa: concepto, períodos y modelos. Revista electrónica actualidades investigativas en Educación. 4(2).

Pérez, M. (febrero, 2005). La formación permanente del profesorado ante los nuevos retos del sistema educativo universitario. Revista Electrónica Interuniversitaria de Formación del Profesorado, 8(1), 1-4. Recuperado de http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=217017146007

Tejada, J. (2009). Competencias docentes. Profesorado. Revista de currículum y formación del profesorado, 13(2), 1-15. Recuperado de http://www.ugr.es/~recfpro/rev132COL2.pdf

Valcárcel Cases, M. (2003). La preparación del profesorado universitario español para la convergencia Europea en Educación Superior. Informe Final. Recuperado de http://www.ugr.es/~filosofia/recursos/mejora/2006/3.tutorias/preparacionprofesorado.pdf

Vanegas, M. (2004). El concepto pedagógico de formación en el universo semántico de la educación. Revista Educación, 28(2). 13-28. Recuperado de http://www.redalyc.or /articulo.oa?id=44028202

Downloads

Download data is not yet available.

Cited by