Dimensions

PlumX

How to Cite
Perez Solipa, J. F., Salgado Guzman, A. M., & Doria Correa, R. (2023). Representation of the curriculum conceptions and their management in the pedagogical practices of teachers in educational institutions in Córdoba, Colombia. Revista Internacional De Cooperación Y Desarrollo, 10(2), 108–123. https://doi.org/10.21500/23825014.6785
License terms

INTERNATIONAL JOURNAL OF COOPERATION AND DEVELOPMENT

 Assignment of Rights

 

Authorization for reproduction, publication, communication and distribution of a literary, artistic or scientific

Work.

I , ____________________________________________, author of the book and / or article , of legal age , resident of the city of _________________ , identified with citizenship / passport n° ______________________ issued on _______________________, in exercise of his physical and mental faculties , part henceforth be called the AUTHOR , supports the following authorization to the reproduction, publication, communication and distribution of a work, perform the following terms:

 1.     Regardless of current legal regulations due to the linking of the parties to this contract, and any kind of legal presumption , the parties agree that the AUTHOR authorize ( name of the publisher ) to reproduce , publish , communicate and distribute the material referred to in the International Journal of Cooperation and Development of the University of San Buenaventura.

 2.     Such authorization lies in particular on the copyright of the work, by any means known or unknown, publication of the work, distribution of the work , either directly or through third parties for purely educational purposes.

 3.     AUTHOR agrees to report and declare the existence of this authorization and to preserve the right of the International Journal of Cooperation and Development of the first publication of the work.

 4.     AUTHOR declares that the article is original and that it is his sole creation, no impediment of any kind exist for the authorization he is doing, besides being responsible for any action claim, plagiarism or other type of claim that might arise about .

 5.     Such permission is free of charge.

 6.     Moral copyright in the article are solely the AUTHOR and the University of San Buenaventura expressly agrees to recognize and respect them rigorously.

 

The Author and / or AUTHORS

 SIGNATURE

Abstract

En el texto se analizan las concepciones que los docentes tienen sobre el currículo y la gestión curricular en las escuelas, y cómo estas concepciones se reflejan en sus prácticas pedagógicas cotidianas. Para ello, partimos de la perspectiva del enfoque de investigación cualitativa y de un enfoque narrativo; Se aplicaron entrevistas en profundidad a dos docentes que laboran en instituciones educativas de Córdoba, Colombia, considerando sus representaciones y creencias intuitivas respecto al currículo y su gestión. Los resultados muestran que los docentes de este estudio tienen una concepción curricular reflexiva orientada a la mejora continua de los procesos de enseñanza y aprendizaje. También participa en dinámicas de gestión curricular tanto colectivas como individuales que facilitan la comprensión de la realidad educativa. Aunque los profesores tal vez no expresan esto explícitamente, su postura es consistente con las teorías críticas y dialógicas del currículo.

Keywords:

References

Alvarado, N. y Prieto, L. (2019). Gestión del currículo desde la visión del docente
como constructor del currículo. REDINE, 11 (1), 9 – 22. https://core.ac.uk/download/pdf/270309534.pdf

Adorno, T. (1998). Educación para la emancipación: conferencias y conversaciones con Hellmut Becker. Ediciones Morata, S. L.
Apple, W. (1986). Ideología y curriculo.Ediciones Akal S.A.
Berrio, K. (2017). La incidencia de la gestión curricular en los procesos de
mejoramiento educativo en la Institución Educativa Santo Cristo de Zaragoza (Tesis de maestría). Universidad de Antioquia, Medellín, https://bibliotecadigital.udea.edu.co/handle/10495/9478

Bobbitt, J. (1918). The Curriculum.
https://archive.org/details/curriculum008619mbp/page/n9/mode/2up
Campos, S. (2019). Papel de los directores exitosos en centros escolares de
educación media. Caso San Salvador. Entorno, (67), p. 70-77. https://doi.org/10.5377/entorno.v0i67.7499

Castro, F. (2005). Gestión curricular: una nueva mirada sobre el currículum y la institución educativa. Chillán, Chile. Universidad del Bío-Bío. Horizontes Educacionales (10), p. 13-25. http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=97917573002

Casarini, M. (2004). Teoría y diseño Curricular. México: Trillas

Durango, D. (2015). Concepciones de curriculum de los maestros en el proceso de enseñanza
y aprendizaje: El Caso del Centro Educativo Coroza las Cañas-Pozona de Cereté, Córdoba (Tesis de Maestría en Educación). Universidad Pedagógica Nacional de Colombia. https://acortar.link/m7iGZp
Dewey, J. (1998). Democracia y educación: introducción a la filosofía de la educación (3ª ed). Ediciones Morata, S.L.

Freire, J., Páez, M., Infante, R., Núñez, M., y Narváez, M. (2018). El diseño
curricular, una herramienta para el logro educativo. Comunicación de la SEECI, 45, p. 75-86. https://doi.org/10.15198/seeci.2018.45.75-86

Freire, M., & Cogua, R., (2019). El currículo. Generalidades y aspectos relevantes para su
diseño. Comunidades Epistemológicas Tomo I: investigando la actualidad desde diversas disciplinas.

García,J., Cerdas, V., y Torres, N., (2018), Gestión curricular en centros educativos
costarricenses: Un análisis desde la percepción docente. Educare 22(1). https://doi.org/10.15359/ree.22-1.11

Grundy, S. (1998). Producto o praxis del curriculum (3ª ed.). Ediciones Morata,
S.L.

Grundy, S. (1991). Producto o praxis del curriculum: Ediciones Morata. Madrid, España.

Habermas, J. (1987). Teoría de la acción comunicativa (1ª ed.) Racionalidad de la acción y
racionalización social. Taurus, Madrid.

Iafrancesco, G. (2003). Nuevos fundamentos para la transformación curricular. A propósito
de los estándares. Ed. Cooperativa editorial Magisterio. Bogotá.

Iafrancesco, G. (2014). Currículo y plan de estudios. Estructura y planteamiento (1ª ed.) Ed. Cooperativa editorial Magisterio. Bogotá.


Kemmis, S. (1946). Currículum theorising: beyond the reproducción theory. [El
currículum: Más allá de una teoría de la reproducción]. Ediciones Morata, Madrid.

Luna, E., y López, G. (2012). El currículo: concepciones, enfoques y diseño. Revista Unimar (58)

Magendzo, A.(2001). La pedagogía de los derechos humanos.
http://www.elsolardelasartes.com.ar/pdf/716.pdf

Magendzo, A. Donoso, P. (1992). Diseño Curricular Problematizador: Una opción para la
elaboración del currículo en Derechos Humanos desde la pedagogía crítica. Santiago de Chile.

Mora, A. (2010). La gestión curricular y su implicancia en los procesos educativos de calidad.
Revista Vinculando. https://acortar.link/0q7IIa

Moscoso, M. & Pesantez, L. (2022). Docentes memorables. Revista Cubana de
Educación Superior, 41(1), 19.

Montes, A., Alarcón A., Múnera L. (2016). Aproximación a las Políticas de Calidad de la
Educación en Colombia desde el Enfoque de las Pedagogías Críticas: El Sentido de lo Implícito. Escenarios, 14 (2), p,p 72-85. http://dx.doi.org/10.15665/esc.v14i2.933

Ministerio de Educación Nacional. (2017). Siempre Día E: Guía de fortalecimiento
curricular. https://cismlk.edu.co/links/guia_fortalecimiento_curricularMEN.pdf

Ministerio de Educación nacional. (1994). Ley 115 de febrero 8 de 1994.

Portela, H., Taborda, J., y Loaiza, Y. (2017). El curriculum en estudiantes y
profesores de los programas de formación de educadores de la universidad de caldas de la ciudad de Manizales: significados y sentidos.
https://doi.org/https://dx.doi.org/10.17151/rlee.2017.13.1.2

Sacristán, J. G. (1991). El curriculum: una reflexión sobre la práctica.
Ediciones Morata. Madrid.

Schwab, J. J. (1969). The practical: A language for curriculum. [Lo práctico: un
lenguaje para el currículo]. The school review, 78(1), 1-23. https://www.journals.uchicago.edu/doi/abs/10.1086/442881

Sierra, I., y Carrascal, N. (2005). La gestión del currículo y de los ambientes de
aprendizaje para el desarrollo de competencias cognitivas en la formación inicial de educadores en el departamento de Córdoba. Enunciación 10(1), 31-39 . https://revistas.udistrital.edu.co/index.php/enunc/article/view/450/684

Sierra, T. (2019). Educación Horizontal: sobre las jerarquías tradicionales en la
Enseñanza de las Ciencias Exactas. Revista científica 48-62. https://revistas.udistrital.edu.co/index.php/revcie/article/view/14476/14590

Siñani, E. (2020). Cuestiones de Aula. Gestión curricular. Franz Tamayo, 2 (5),
https://doi.org/10.33996/franztamayo.v2i5.307

Soussa, B. (2006). Capítulo I. La Sociología de las Ausencias y la Sociología de las Emergencias:
para una ecología de saberes. En publicación: Renovar la teoría crítica y reinventar la emancipación social (encuentros en Buenos Aires).

Stenhouse, L. (1984). Investigación y desarrollo del curriculum. Ediciones Morata. Madrid.

Taba, H. (1902-1967). Una política educativa sostenible para mejorar la calidad de
la humanidad. Perspectivas, 33 (4) https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000133891_spa

Taba, H. (1974). Elaboración del currículo. Editorial Troquel S.A
https://www.terras.edu.ar/biblioteca/1/CRRM_Taba_Unidad_1.pdf

Torres, J. (2012). Globalización e interdisciplinariedad: el curriculum integrado.
Ediciones Morata.6ed.

Tyler, R. (1986). Principios básicos del currículo. Editorial Troquel, S.A Buenos
Aires. 5ed.

Unesco. (2016). Qué hace a un currículo de calidad. Oficina Internacional De
La Educación Unesco. http://redined.mecd.gob.es/xmlui/handle/11162/118467


Unesco. (2016). Educación 2030: Declaración de Incheon y Marco de Acción
para la realización del Objetivo de Desarrollo Sostenible 4: Garantizar une aducación inclusiva y equitativa de calidad y promover oportunidades de aprendizaje permanente para todos. https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000245656_spa

Villanueva Ó., y López, L. (2019). La atención selectiva del docente en los procesos de
planeación curricular, aprendizaje y evaluación. Diálogos sobre educ. Temas actuales en investig. Educ, 10(19): 00010. Recuperado de: https://dx.doi.org/10.32870/dse.v0i19.489


Vitoria y Solís (2020). La gestión curricular en centros educativos públicos de
Costa Rica durante la pandemia del virus de la COVID-19. Innovaciones educativas. https://doi.org/10.22458/ie.v22iEspecial.3225

Downloads

Download data is not yet available.

Cited by