Ingenierías USBMed
Dimensions

PlumX

How to Cite
Montoya Peláez, M., & Aguirre Alvarez, Y. A. (2024). Master key in inventory management: a ludic approach to meaningful learning in the engineering field. Ingenierías USBmed, 15(1), 13–21. https://doi.org/10.21500/20275846.6519
License terms

This journal provides immediately free access to its contents under the principle that make available the research results for free to the public, helps for a greater global exchange of knowledge.

Therefore, the journal invokes the Creative Commons 4.0

License attributions: Recognition – Non-commertial - Share equal. Commercial use and distribution of original or derivative works are not permitted and must be done with a equal license as the one that regulate the original work.

Abstract

Management games have been applied in universities and companies as a pedagogical tool, seeking to contribute to the development of competencies in a playful and experiential way, allowing the measurement of experiences based on decision making, teamwork results and lessons learned in the engineering field. This article shows a playful learning tool that simulates real scenarios, particularly to clarify, strengthen and/or enhance the competencies of the participants in the field of engineering, specifically in the field of inventory management and supply chain. It begins with the conceptual appropriation and work related to games, learning and inventory management, then the development of the playful development is generated considering the technical definition of the "Master Key" game, the formation of teams, the step by step game, the evidence of the learning results, conclusions and future work. Among the expected results is the strengthening of soft skills required in the business environment, in addition to evidencing the achievement of teaching-learning levels, acquisition of tools for problem solving and the similarity of scenarios of the productive sector, through the generation of significant experiences generated by playful strategies.

Keywords:

References

[1] M. Gómez, «Definición de un método para el diseño de juegos orientados al desarrollo de habilidades gerenciales como estratega de entrenamiento empresarial,» Universidad Nacional de Colombia, Tesis de Maestría, Medellín, 2010.

[2] L. Castillo-Sánchez y S. Reyes-Díaz, «Los modelos de relación universidad-empresa,» Revista caribeña de ciencias sociales, pp. 1-13, 2015.

[3] Y. A. Aguirre Alvarez y M. Montoya Peláez, «Conversatorio resultados proyecto de optimización: en ingeniería industrial y afines ¿cuáles son las competencias requeridas para la industria actual?,» de 7° Congreso Multidisciplinar de Perspectivas de la Investigación, Medellín, 2020.

[4] M. Montoya Peláez, «Desarrollo de un prototipo de juego didáctico para la enseñanza de la gestión de inventarios al público en general,» Universidad Nacional de Colombia. Tesis de Maestría, Medellín, 2013.

[5] A. N. Silva Sánchez, Logística de Almacenamiento, Caracas: Tecana American University, 2006.

[6] E. E. Paredes Bermeo, «Importancia del factor lúdico en el proceso enseñanza-aprendizaje,» Universidad Andina Simón Bolívar, Tesis Maestría en Innovación en Educación, Quito, 2020.

[7] A. E. Bueno-Tacuri y M. J. Jácome-Ortega, «Gestión de operaciones para la mejora continua en organizaciones,» Revista Arbitrada Interdisciplinaria Koinonía, vol. 6, nº 12, pp. 334-365, 2021.

[8] L. N. Cure Vellojín, «"Juego Ficticio" para resolver un juego de demanda dinámica en una cadena de abastecimiento de dos niveles con toma de decisión en un nivel,» Universidad del Norte, Barranquilla, 2006.

[9] G. Carmona González, J. Castro Urrego y S. Ramírez Echeverri, «Juego empresarial para el aprendizaje de inventarios,» Seventh LACCEI Latin American and Caribbean Conference for Engineering and Technology (LACCEI’2009), vol. 7, nº 1, pp. 1-10, 2009.

[10] L. M. González Maya y M. Rodríguez Gómez, «Juegos y ejercicios prácticos para las materias del área de Gestión de la producción y logística en Ingeniería de Producción,» Universidad Eafit, Medellín, 2009.

[11] J. García Colorado, «Desarrollo de un juego de simulación sobre gestión de riesgos en la cadena de suministro,» Universidad Carlos III de Madrid, Madrid, 2012.

[12] M. I. Londoño Restrepo, «Aplicación de teoría de juegos para el análisis de estrategias de negociación en cadenas de suministro de dos jugadores: un comprador - un vendedor,» Universidad de los Andes, Bogotá, 2013.

[13] A. Rodríguez Villalobos, «LLOG – un juego para grandes profesionales de la logística,» LLOG, 28 Noviembre 2014. [En línea]. Available: https://arodriguez.blogs.upv.es/llog-un-juego-para-grandes-profesionales-de-la-logistica-parte-1/. [Último acceso: 09 Mayo 2023].

[14] A. M. Paredes-Rodríguez, K. A. Peláez-Mejía y A. F. Salazar-Ramos, «Propuesta de un juego de mesa como herramienta didáctica para la explicación de conceptos de control de inventarios en programas de ingeniería industrial,» Revista educación en ingeniería, vol. 11, nº 21, pp. 45-50, 2016.

[15] D. A. Agudelo Serna y Y. M. López Rivera, «Dinámica de sistemas en la gestión de inventarios,» Ingenierías USBMed, vol. Vol. 9, nº 1, pp. 75-85, 2018.

[16] C. R. Ruiz, I. Castiblanco, J. Cruz, R. Pedraza y D. Londoño, «Juegos de simulación en la enseñanza de la Ingeniería Industrial: caso de estudio en la Escuela Colombiana de Ingeniería Julio Garavito,» Entre Ciencia e Ingeniería, vol. 12, nº 23, pp. 48-57, 2018.

[17] Karisyd, «The home of the Beergame,» Karisyd, Marzo 2019. [En línea]. Available: https://beergame.org/. [Último acceso: 09 Mayo 2023].

[18] N. Bohórquez Bedoya y otros, 10 lúdicas para el aprendizaje de herramientas de productividad, Medellín: Fondo Editorial IUE. https://www.iue.edu.co/?fondo_editorial=10-ludicas-para-el-aprendizaje-de-herramientas-de-productividad, 2020.

[19] J. E. Rocha-González, C. D. Quintero-Romero y W. S. Santamaria-Melo, «Diseño de una actividad lúdica para enseñanza del problema de inventario de una sola vez con teoría de la decisión: Abastece la tropa,» I+D Revista de Investigaciones, vol. 16, nº 1, pp. 147-164, 2020.

[20] Y. A. Aguirre Álvarez y otros, Propuestas pedagógicas para el aprendizaje de herramientas de, Medellín: https://www.uniremington.edu.co/wp-content/uploads/2022/06/PROPUESTA-PEDAGOGICA-.pdf, 2022.

[21] A. Rodríguez Villalobos, «Implexa,» 2023. [En línea]. Available: http://www.implexa.net/. [Último acceso: 09 Mayo 2023].

[22] L. Castillo-Sánchez y S. Reyes-Díaz, «Los modelos de relación universidad-empresa,» Revista caribeña de ciencias sociales, pp. 1-13, 2015.

Downloads

Download data is not yet available.

Cited by