Dimensions

PlumX

How to Cite
Jiménez Correa, S. (2003). Investigación y proyecto arquitectónico. Revista Guillermo De Ockham, 1(2), 13–40. https://doi.org/10.21500/22563202.435
License terms

The Revista Guillermo de Ockham provides an immediate and open access to its content, based on the principle of offering the public a free access to investigations to provide a global interchange of knowledge.
Unless otherwise established, the contents of this journal has a license with Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International (CC BY-NC-ND 4.0) http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/

  • Attribution: You must give appropriate credit, provide a link to the license, and indicate if changes were made. You may do so in any reasonable manner, but not in any way that suggests the licensor endorses you or your use.
  • NonCommercial: You may not use the material for commercial purposes.
  • NoDerivatives: If you remix, transform, or build upon the material, you may not distribute the modified material.
  • No additional restrictions: You may not apply legal terms or technological measures that legally restrict others from doing anything the license permits.

Abstract

El proyecto arquitectónico es una síntesis compleja en la cual convergen multiplicidad de saberes y procedimientos metodológicos para desarrollarlo, que vinculan lo artístico, lo científico y lo técnico. La formación del arquitecto, que compromete un proyecto de ser humano más allá de su hacer arquitectónico, demanda estructuras que conecten la disciplina, el saber y la práctica, con la formación de un sujeto con responsabilidad social, reflexivo, autónomo y crítico. La arquitectura posee métodos que pueden ser creativos, empírico-analíticos, operativos o críticos y su enseñanza, que no puede ubicarse estrictamente en una de estas categorías, precisa la interacción de procesos investigativos y práctico-reflexivos que superen las acciones instrumentales para dirimir las tensiones entre el hacer objetual y la construcción de subjetividad.

Abstract


The Architectural Project is a complex synthesis in which multiple knowledges and methodological procedures converge in its development, linking artistic, scientific and technical aspects. An architects formation process, which implies a project of human being that goes beyond his/her architectural work, requires structures that connect the discipline, knowledge, and practice with social responsibility: a reflective,
autonomous, and critical individual. There are creative, empirical-analytical, operational or critical methods in Architecture, while its teaching, which cannot be strictly placed under these categories, demands for the interaction of research and practical-reflective processes that overcome instrumental action in order to solve the tensions between objectual practice and the construction of subjectivity.

References

AVILA, Rafael. La cultura. Modos de comprensión e
investigación. Bogotá: Ediciones Antropos. 2001.
BENEVOLO, Leonardo. Introducción a la arquitectura.
Barcelona: Celeste Ediciones. 1992 .
BLANCHÉ , Robert. La epistemología. Primera parte.
Barcelona: Oikos- Tau. 1993.
BLYTE, Tina y otros. La enseñanza para la comprensi
ón. Guía para el docente. Paidós. 2002.
CERDÁ, H. Problema e investigación. En: Los elementos
de la investigación: cómo reconocerlos y
construirlos. Quito: Instituto de Antropología Aplicada.
1993.
CORONA , A. Ensayo sobre el proyecto. Buenos Aires:
Librería Técnica. 1991.
GARCÍA, Beatriz. Apuntes sobre la enseñanza de la
arquitectura. Tareas pendientes. Presentación en el
Foro: 2005: Prácticas de arquitectura sin fronteras.
Universidad Nacional de Colombia. Publicación Revista
Hito No. 20, agosto 2002.
HABERMAS, Jürgen. Conocimiento e interés. Traducci
ón de Guillermo Hoyos Vásquez. En: Ideas y valores.
Universidad Nacional. 1973-1975.
HEREU, Pere, MONTANER, Joseph, OLIVERAS, Jordi.
Textos de arquitectura de la modernidad. Madrid:
Ediciones Nerea. 1992.
MARULANDA, Johannio. Hacerse a sí mismo. Revista
Ciencias Humanas. Universidad de San Buenaventura.
No. 6. Julio-Dic. 2000.
NIÑO, Carlos. Acerca de la enseñanza de la arquitectura Revista Hito. No. 20. Universidad Nacional
de Colombia. Bogotá. Agosto, 2002.
PAREYSSON , Luigi. Conversaciones de estética: la
balsa de la Medusa, Madrid: visor. 1987.
QUICENO, Humberto. Educación tradicional y pedagog
ía crítica. Educación y cultura. 2002.
SALDARRIAGA, Alberto. Aprender arquitectura. Corona.
1996.
________. La arquitectura como experiencia. Bogot
á. Villegas Editores. Universidad Nacional. 2002.
STONE W, Martha. La enseñanza para la comprensi
ón. Vinculación entre la investigación y la práctica.
Compilación. Paidós, 1999.
TEDESCHI, Enrico. Teoría de la arquitectura. Buenos
Aires: Ediciones Nueva Visión. 1982.
VARGAS GUILLEN, Germán. Pedagogía, tecnología.
Investigaciones de epistemología de la pedagogía y
filosofía de la educación. Universidad de San Buenaventura.
Bogotá. 1999.
ZAMBRANO, Armando. La mirada del sujeto educable.
La pedagogía y la cuestión del otro. Cali: Nueva
Biblioteca Pedagógica. 2001.
________. Pedagogía, educabilidad y formación de
docentes. Cali: Nueva Biblioteca Pedagógica. 2002.

Downloads

Download data is not yet available.

Cited by